Dane cząstkowe 10 dni maja 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 10 dniach MAJA br. we wszystkich segmentach nowych pojazdów odnotowane zostały dwu i jednocyfrowe wzrosty rejestracji.
W ciągu pierwszych 10 dni bieżącego miesiąca zarejestrowanych zostało:

  • 9 864 samochody osobowe (+21,7%r/r)
  • 882 szt. lekkich samochodów dostawczych , wzrost o 5,8% r/r
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t wzrosła o 19,9% i wyniosła 802 szt.
  • Jednoślady utrzymały się w trendzie wzrostowym : Motocykle: 1163 szt. +21,9%r/r ; Skutery: 462 szt. +20,9% r/r.

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - KWIECIEŃ 2024

Prezentujemy comiesięczną informację prasową  „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w KWIETNIU 2024r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.
W kwietniu 2024r zostało zarejestrowanych 1 792 pojazdy elektryczne. Najwięcej z tym napędem sprzedano samochodów osobowych: 1 264 szt. (+2,7% r/r) . Osiągnęły one tutaj 2,8% udziału w rynku, czyli o 0,7 pkt. proc. mniej w porównaniu z kwietniem ub.r. i mniej, o 0,6 pkt. proc., w porównaniu z marcem br. Zdecydowanie wzrosły rejestracje elektrycznych jednośladów (+31%), na szczególną uwagę zasługuje wzrost +42% elektrycznych motorowerów, co poskutkowało  (+0,5 pkt. proc.) wzrostem ich udziału w rynku motorowerów w porównaniu z kwietniem 2023r. Ich udział na poziomie 18,5% jest najwyższym udziałem ze wszystkich pojazdów elektrycznych. Wzrosły rejestracje elektrycznych autobusów i samochodów ciężarowych. Autobusów zarejestrowano 34 sztuk (+278%), a ciężarowych 9 szt. (+350%). Sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych poniżej 3,5t wyniosła 141 sztuk wobec 142 w kwietniu ubiegłego roku.

...Kwiecień był kolejnym miesiącem, w którym zaobserwowaliśmy spowolnienie dynamiki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych. W ciągu pierwszych czterech miesięcy br. zarejestrowanych zostało 2,4% więcej pojazdów osobowych niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wyraźny, bo 15,1% wzrost zanotowały hybrydy plug-in, choć dla nich kwiecień również nie okazał się lepszym miesiącem, bo w porównaniu do kwietnia 2023 roku zanotowano ich tylko o 1,4% więcej.
1% spadek w kwietniu zanotowaliśmy w segmencie zeroemisyjnych samochodów dostawczych do 3,5t, natomiast samochodów ciężarowych pow. 3,5t zarejestrowano 4,5 razy więcej, choć wciąż są to niewielkie wolumeny.
Bardzo cieszy, że w kwietniu ’24 r. na nasze drogi trafiły 34 autobusy elektryczne, zaś w pierwszych czterech miesiącach roku ich liczba wyniosła 79 szt., co przekłada się na 80% wzrost w stosunku do zeszłego roku.
Bardzo dobry kwietniowy wynik zanotowały klasyczne hybrydy, bo w ich przypadku przekłada się to na 66% wzrost, zaś w pierwszych 4 miesiącach roku to wzrost o 44%, co oznacza, że na polskie drogi trafiło prawie 85,5 tys. tych pojazdów.
Cieszą informacje dotyczące infrastruktury. W kwietniu przybyło 141 stacji ładowania i według EIPA ich aktualna liczba wynosi obecnie prawie 3,5 tysiąca, co oznacza niemal 60% wzrost w porównaniu do zeszłego roku. Mamy obecnie dwie stacje tankowania wodorem oraz 58 stacji tankowania LNG i CNG.
- mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

Ecomotional Industry Skills Center

Dzisiaj podczas XVI European Economic Congress (Europejski Kongres Gospodarczy) w Katowicach odbyła się konferencja prasowa partnerów Ecomotional Industry Skills Center - projektu kształcenia kadr technicznych na potrzeby przemysłu w zakresie elektromobilności, lepszego dostosowania do potrzeb nowoczesnej gospodarki, zwiększenia innowacyjności, zwłaszcza transferu nowych technologii i zielonej transformacji. Razem z Politechniką Krakowską im. Tadeusza Kościuszki, Wyższą Szkołą Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu oraz Stowarzyszeniem Mobilne Miasto jesteśmy partnerem projektu, który będzie koordynowany przez firmę ECOMOTIONAL
Inicjatywa jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i wyzwania dla branży motoryzacyjnej, szkół zawodowych i uczelni wyższych związane z edukacją i zmianą myślenia o procesie nauczania, doskonalenia i budowania kompetencji przyszłości.
Pierwsze Ecomotional Branżowe Centrum Umiejętności ds. Elelektromobilności powstanie w Nowym Targu.

Nagranie z FleetOnLine 7/05/24

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z wykładu Prezesa Jakuba Farysia pt. Ograniczanie emisji z pojazdów – polityka UE i działania w Polsce" , podczas ostatniego FleetOnLine w dniu 7 maja 2024, w którym uczestniczyła rekordowa liczba gości ok. 400 osób. LINK do NAGRANIA: https://youtu.be/JY_ecYGCWCY

Webinar_"Gospodarka odpadami w firmie" 14/05/2024

Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w bezpłatnym webinarze z cyklu "Prawo i podatki w automotive" organizowanym we współpracy z Sendero Tax & Legal pt. "Gospodarka odpadami w firmie."
Termin:  14 maja 2024 o godz. 10:00-11:30.
REJESTRACJA: https://sendero.clickmeeting.com/gospodarka-odpadami-w-firmie/register

PZPM - ACEA - wyniki rejestracji pojazdów użytkowych w UE w I kw. 2024r.

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: dostawcze do 3,5t: +12,6%, ciężarowe powyżej 3.5t: 4%, autobusy: +23,3 %
W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 12,6%, osiągając prawie 400 000 sztuk dzięki dobrym wynikom na kluczowych rynkach. Liderem były Włochy z imponującym 19,4% wzrostem, dalej Niemcy +12,7%, Hiszpania +10,9% i Francja +8,7%.
Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE zmniejszyła się o 4% do 85 296 sztuk. Wynikało to głównie ze spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych o 5,4%, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży średnich samochodów ciężarowych o 5%. Niemcy i Francja odnotowały niewielkie spadki, odpowiednio o 2,2% i 0,3%. Hiszpania i Włochy przeciwstawiły się temu trendowi, osiągając solidne wzrosty, odpowiednio o 15,7% i 6,6%.
Pozytywny początek roku miał również miejsce w sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 23,3% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku osiągając łącznie 9 624 sztuki. Podczas gdy we Francji liczba sprzedanych pojazdów obniżyła się o 16,8%, trzy główne rynki odnotowały znaczące wzrosty. Niemcy (+20%), Włochy (+18,3%) i Hiszpania (+7.6%)
Więcej>>

PZPM - DEBATA Nr 6

Pierwszy krok zrobiony ale do pełnej elektromobilności jeszcze daleko. Choć komunikacja miejska i transport zbiorowy są na dobrej drodze do całkowitej elektromobilności to przed transportem ciężkim jeszcze wiele wyzwań. Chociażby budowa właściwej infrastruktury ładowania. I m.in. o tym w najnowszym odcinku programu @szczerze_o_pieniadzach mówi Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 5

Elektryczne samochody to jeszcze nie ekologiczna motoryzacja. By o takiej mówić potrzebna jest przede wszystkim ekologiczna produkcja samochodów. A od tej nie ma już odwrotu. Co więcej droga ku niej jest już wytyczona. Pytanie tylko czy jest kręta i wyboista czy może już przypomina równą i prostą autostradę? O tym rozmawiają Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu Volkswagen Poznań oraz Jakub Faryś Prezes PZPM a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2023/2024

Raport Branża Motoryzacyjna 2023/2024, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.

Jakub Faryś, prezes PZPM we wstępie do aktualnego wydania Raportu podkreśla, że przyjęty pakiet regulacji, po 2035 roku zakładaj sprzedaż wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a producenci samochodów oraz koncerny samochodowe zapewniają, że, tempo zmian będą takie, jak oczekują tego władze unijne i krajowe i nawet wcześniej niż w 2035 roku będą oferować zeroemisyjne modele osobowe i dostawcze. Efektem trwających od kilku lat dużych inwestycji jest krzepnący łańcuch dostaw dla nowych, zeroemisyjnych napędów: od ogniw akumulatorów litowo-jonowych po półprzewodniki dla falowników i elektryczne silniki. Rosnąca skala produkcji pozwoli obniżyć ceny zeroemisyjnych aut, zaś trwające badania dają efekt w postaci rosnącego zasięgu i coraz krótszych czasów ładowania akumulatorów.

Zeroemisyjna mobilność to także miejsca pracy, w tym w polskich fabrykach. Zachowanie konkurencyjności Polski na mapie inwestycji i produkcji aut wymaga zapewnienia dostaw taniej, stabilnej i zielonej energii. To właśnie będzie kluczowym wyzwaniem w przypadku podejmowania w najbliższym czasie przez inwestorów decyzji o wyborze miejsca produkcji w różnych krajach europejskich. Pamiętać jednak należy, że sukcesem w drodze do zeroemisyjności jest infrastruktura. Powstaje dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, ale dużym wyzwaniem jest przygotowanie jej dla samochodów ciężarowych, z uwagi na niezbędną wysoką moc przyłączy.

Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna ACEA wskazuje, że łańcuch wartości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zapewnia pracę niemal 13 milionom mieszkańcom naszego kontynentu, czyli tworzy około 200 tys. miejsc pracy więcej niż w 2019 roku. Jest to godne podkreślenia osiągnięcie, biorąc pod uwagę trudną koniunkturę gospodarczą, naznaczoną rekordowo wysokimi cenami energii i przerwami w dostawach. Sprzedaż i eksploatacja samochodów zapewniają znaczne przychody rządom krajów UE, do których budżetów wpłynęło w 2022 roku niemal 400 miliardów euro. To kluczowe źródło przychodów dla skarbów państw może (i powinno) być reinwestowane w budowę dróg, modernizację publicznych sieci transportu i przyśpieszenie przejścia na elektromobilność.

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Q4/2023

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 10,6% w ciągu trzech kwartałów 2023 roku

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku w Polsce zarejestrowano 350 tys. nowych samochodów osobowych – o 10,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Lepsze wyniki sprzedaży odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów oraz motocykli. Szczególnie widoczny jest dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, których w okresie od stycznia do września br. w Polsce sprzedano 154 tys., co oznacza wzrost o blisko 30% r/r.

Fabryki motoryzacyjne w Polsce również odnotowały lepsze wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów. Liczba wyprodukowanych w Polsce pojazdów w trzech kwartałach br. wyniosła ogółem 451 tys. pojazdów – o 34,6% więcej niż w poprzednim roku.

"Po wynikach trzeciego kwartału widać już, że ten rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Warto podkreślić, że o ile cały segment samochodów osobowych urósł o nieco ponad 10 proc., o tyle w segmencie premium+ wzrosty były dwa razy większe. Jednym z powodów jest prawie 14 proc. wzrost zakupów do firm, a w przeważającej większości tam właśnie najczęściej trafiają samochody marek premium+. Kolejnym powodem jest fakt, że pomimo obaw – gospodarka rośnie, co przekłada się na wymianę samochodów przez szefów firm, a również nie sposób nie zauważyć, że segment premium+ jest segmentem najmniej wrażliwym na ewentualne wahania rynkowe. Warto jeszcze dodać, że właśnie do firm trafia spora część samochodów zeroemisyjnych, bo wykazują one rosnącą odpowiedzialność ekologiczną i chętniej kupują pojazdy z „górnej półki” – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
W segmencie samochodów osobowych napędzanych alternatywnie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 28% r/r wobec 154 tys. sztuk w pierwszych trzech kw.2023 r. Niezmiennie przeważającą większość rynku stanowiły hybrydy, których zarejestrowano 26,6% więcej r/r (132,3 tys. sztuk), jednak największy wzrost liczby nowych rejestracji zanotowały samochody elektryczne – o 54% r/r/. 
Rośnie sprzedaż sam. ciężarowych, autobusów oraz motocykli 
Na rynku sam. ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wzrosła o 11% r/r i wyniosła ponad 26,5 tys. szt. Z kolei o 48% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku zwiększyła się liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu 9-ciu miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 1214 pojazdów tego typu.
Rynek motocykli również zanotował lepszy wynik w pierwszych trzech kw.br., - 24 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 14,4% r/r.
Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 34,6%
Od stycznia do września br. wyprodukowano w Polsce o 34,6% więcej pojazdów sam. niż w tym samym okresie ub.r. Wzrost dot. każdej z kategorii, największy w przypadku sam. dostawczych i ciężarowych (+48,5%), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+4,4% r/r).

Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce. Życzymy miłej lektury!